Beyzanur UĞUR 626
Ahmet, kör olduğunu bildiği Mehmet’in bir uçuruma doğru yürüdüğünü
görüyor, ama ondan hoşlanmadığı için aşağıya doğru yuvarlanmasına göz
yumuyor. Bu cinayet sayılır mı?
Bu olayda Ahmet’in sessiz kalması eylemsizliğinde bir eylem olduğunu gösterir. Ahlaki
olarak da yanlış bir davranıştır. Ahmet’in davranışı erdemden uzak olduğunu gösterir. Erdemli
bireyler merhametli, yardımsever ve adaletlidirler. Ahmet erdemli biri gibi düşünmemiştir bu
onun kötü biri olduğu anlamına gelmez ama doğru bir davranış sergilememiştir.
Bu durumu hukuki anlamda değerlendirecek olursak hukuki olarak bir kişiyi öldürmek
cinayet sayılır. Ölümü engellememek de bir suçtur. Ahmet burada Mehmet’in düşeceğini bile
bile ona yardım etmemiştir. Bu yüzden hukuki anlamda Ahmet suçludur, davranışı doğru
değildir. Ahmet’in davranışı sadece hukuki veya felsefik olarak değil vicdan açısından da
değerlendirilmelidir. Ahmet suçlu olarak sayılmasa, ceza almasa bile vicdanen rahat
kalamaz. Orada Mehmet’i uyarmaması ya da ona yardım etmemesi onun vicdanına büyük yük
olur. Gözleri önünde hoşlanmadığı bir insan bile olsa onun ölümüne göz göre göre şahit
olmuştur. Burada Mehmet’i durdurmak yerine onun düşmesini izlemek Ahmet’in karakterinin
yanlış biçimlendiğini gösterir. Vicdan açısından da hukuki anlamda olduğu gibi cinayet
sayılır. İnsan insanı koruyup kollamalıdır ama Ahmet bunu yapmamıştır. İnsanlığa aykırı bir
davranış göstermiştir. Bence bu olayda Ahmet’in davranışı kesin olarak cinayet sayılır. Fiziksel
anlamda Mehmet’e zarar vermemiş olsa da sessiz kalması onun cinayet işlemesini
sağlamıştır. Mehmeti orada durdurabilecek tek kişi Ahmet olmasına rağmen uçurumdan
düşmesine göz yummuştur. Bazen birilerinden ne kadar hoşlanmasakta onlara böyle
durumlarda yardım etmeyi bilmeliyiz çünkü insan olmak bunu gerektirir. Ahmet’in Mehmet’i
sevmiyor olması onun ölümüne izin vereceği anlamına gelmez bu yüzden bu durum vicdani
anlamla bağdaşlaştırılamaz. Böyle bir olay bize Albert Einstein’in “Dünya kötülük yapanlar
yüzünden değil, onları seyredip hiçbir şey yapmayanlar yüzünden yok olacaktır.” Sözüne anlam
kazandırıyor.
Ahmet eylemsiz kalarak birisinin ölmesine neden oldu. Felsefede bize sadece yaptıklarımızı
değil yapmadıklarımızı da sorgulamayı öğretir. Bu olayda her anlamda Ahmet suçludur.
BEYZANUR UĞUR
626 11/E
Yorumlar
Yorum Gönder